En produkt har lagts till i din varukorg
Flera produkter har lagts till i din varukorg

Kundtjänst

Retur & Ångerrätt

30 dagars ångerrätt på siba.se

Som konsument har du enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler 10§ rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot varan eller en väsentlig del av den. Det innebär att du måste meddela oss om att du ångrat ditt köp inom 14 kalenderdagar från att du mottagit varan.
 
För att meddela oss att du vill ångra ditt köp ser vi gärna att du kontaktar vår kundtjänst per telefon eller e-post. Ångerrätten innebär att du får lov att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att du ska kunna avgöra om den motsvarar dina förväntningar eller inte. 
 
För att du ska kunna känna dig extra trygg ger SIBA dig 30 dagars ångerrätt. Villkoren i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (se ovan) tillämpas således i sammanlagt 30 dagar.  Har du betalat ditt köp med ditt SIBA-kort erhåller du dessutom 45 dagars ångerrätt.
 
Om du väljer att utnyttja din ångerrätt står du endast för returfrakten. Vi vill göra dig uppmärksam på att returfrakten för större produkter kan kosta upp till 1000kr, ta kontakt med ditt lokala postombud eller Postens kundtjänst för prisuppgifter för din produkt. Självklart är du alltid välkommen till någon av våra butiker för att göra en retur om det passar dig bättre. 
 
Vid utnyttjande av ångerrätten har SIBA rätt att göra ett avdrag till följd av varans värdeminskning. SIBA avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick. När vi har mottagit varan betalar vi tillbaka kostnaden för din produkt samt frakten hem till dig. 
 
Observera att du måste hämta ut din vara för att kunna göra en retur. För outlösta paket debiteras 395 kronor. 
 
 
Undantag för ångerrätten
 
Mjukvaror, spel, skivor och hygienartiklar säljs plomberade och måste vara obrutna för att ångerrätten ska gälla. Ångerrätt lämnas inte alls för digital media.
 
Livsmedel, som till exempel kapslar till espressomaskiner eller smakessenser till kolsyre-maskiner omfattas ej av ångerrätt.
 
I vissa produkter ingår förbrukningsvaror som levereras i plomberad förpackning, till exempel patroner till skrivare. 
För att ångerrätten ska gälla får dessa plomberingar ej vara brutna.
 
Om fullgörandet av en tjänst har påbörjats med konsumentens samtycke upphör ångerrätten att gälla. Exempel på detta är abonnemang för till exempel telefoni, internet eller digital-TV.
 

Retur 

Om du önskar returnera en produkt är det viktigt att den är komplett och oskadd i sin originalförpackning samt att du tar med originalkvittot till butiken. Tänk på att återställa din produkt och ta bort eventuella lösenord samt säkerhetsskydd som tex "Find my iPhone". Om du hellre returnerar din produkt via post, vänligen se rutinen nedanför. Vid kontantbetalning, där köpets värde överstiger 3000 kronor, måste vi av säkerhetsskäl alltid sätta in beloppet på köparens kortkonto vid en eventuell retur. OBS. inga kontanter utbetalas.

 
Så här rekommenderar vi att du går till väga vid retur via post:
 
  1. Skriv ut en retursedel eller konsumentverkets Ångerblankett
  2. Emballera varan samt alla medföljande tillbehör väl och bifoga retursedel (eller konsumentverkets Ångerblankett) samt kvitto eller annat inköpsbevis. Återställ din produkt och ta bort eventuella lösenord samt säkerhetsskydd som t. ex "Find my iPhone". Tänk på att du ansvarar för att varan är i "väsentligen oförändrat skick" när den når oss. Vid eventuell fraktskada kommer vi att kontakta dig så att du kan göra en reklamation till posten.

  3. Adressera varan. Returadressen står på fraktsedeln och på ditt kvitto. För att påskynda hanteringen av din retur, märk paketet med WEBBRETUR
  4. För returer som väger mindre än 20 kilo så rekommenderar vi dig att använda Postens tjänst "Företagspaket 16:00". Vid returer över 20 kilo eller retur av TV är du välkommen att kontakta SIBAs kundtjänst för att få hjälp att arrangera frakten.
  5. Tänk på att spara inlämningskvittot från Posten. Om varan inte skulle komma fram till oss underlättar det när du ska reklamera till Posten.
  6. Väljer du att inte skicka din vara "rekommenderat" ansvarar du för varan tills den mottagits på SIBA. 
  7. Är du osäker på hur du ska göra eller har frågor och funderingar är du alltid välkommen att kontakta SIBAs kundtjänst så guidar de dig igenom din retur. Självklart är du alltid välkommen till någon av våra butiker för att göra en retur.
 
 
Återbetalning
 
Från att vi har mottagit din retur får du dina pengar inom 14 dagar. Om du har betalat med kort, sätts pengarna in på ditt konto. Har du betalat med postförskott görs återbetalningen till ditt bankkonto, men observera att ersättning för returkostnader ej utgår.