En produkt har lagts till i din varukorg
Flera produkter har lagts till i din varukorg

Kundtjänst

Leverans & Spårning

Leveranstid

Leveranstiden när du handlar på siba.se beror på vilket av alternativen "Express", "Fri Frakt" och "urb-it 1 hour" du väljer.

Om du vill ha leverans inom tullarna i Stockholm och väljer fraktsättet urb-it 1 hour så får du snabbast möjliga leverans - nämligen inom 1 timme eller inom önskad specifik tid. Leveransen sker alltid på ett miljövänligt sätt, med ett bud som levererar din order till fots, genom att åka kollektivt eller via cykel. 

Med alternativet SIBAs expressfrakt garanterar vi att varor som beställs innan kl. 17.00 (helgfri vardag) plockas och skickas redan samma vardag. Beställer du efter kl 17.00 eller på en helgdag plockas och skickas varan nästkommande vardag. Vi använder Posten som samarbetspartner och normal leveranstid är 1-2 arbetsdagar vid expressleverans.

Vid val av Expressfrakt lämnar vi leveransgaranti. Det innebär att vi bjuder på fraktkostnaden om varorna av någon anledning inte levereras inom de utlovade två arbetsdagarna – oavsett om det beror på oss, Posten, väder eller vind.

Spårning av din order

Vid samtliga fraktsätt (urb-it 1 hour undantaget) kan du kan alltid följa exakt var din beställning befinner sig genom att söka på spårningsnumret via Postens hemsida.

Om du valt en-timmes leverans via urb-it 1 hour så kan du enkelt följa din bokning genom din telefon. Så snart ordern är mottagen så får du ett personligt sms av din Urber (budet) innehållande en unik bokningskod samt en länk som tar dig direkt till din order. Om du mot förmodan inte har fått ett sms inom 15 minuter från att din bokning gjorts så ber vi dig att snarast kontakta urb-it på telefon nr. 0733-21 40 80 alternativt via mejl: support@urb-it.com.   

Görs din urb-it 1 hour order via en Apple-enhet så kan du även ladda ner en app som tar dig direkt till din bokning via länken: https://itunes.apple.com/se/app/urb-it-1-hour/id945691318?mt=8 (OBS. i dagläget finns appen endast tillgänglig för Apple-enheter).    


Fri Frakt

Du kan även alltid välja alternativet Fri Frakt. Det innebär, helt enkelt, att frakten kostar 0 kr – oavsett vilken produkt du beställer eller vilket värde din order uppgår till. Med detta alternativ är normal leveranstid 3-5 arbetsdagar.

 

Övriga villkor för alla våra fraktsätt:

Om varorna inte finns på vårt lager kan leveranstiden bli längre. I sådana fall kontaktar vi dig via telefon eller e-post. Vid eventuell försening har du rätt att häva ditt köp utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt.

Bor du norr om postnummerområde 82 är leveranstiden för expressfrakt 2-3 arbetsdagar och leveranstiden för fri frakt 4-6 arbetsdagar.  

Om ditt postnummer har 9 eller 6 som näst sista siffra bor du med stor sannolikhet längs en lantbrevbärarlinje vilket innebär att Posten inte kan leverera "Hempaket" till din adress. Varan levereras istället till närmaste utlämningsställe eller postterminal och du får själv hämta paketet där. I vissa fall har Posten, trots detta, möjlighet att köra ut din leverans.

Om du valt fraktsättet "Hempaket" ringer posten upp dig för att boka leverans. Vid enstaka tillfällen kan postens åkeri vara fullbokat för leverans nästkommande dag. SIBAs åtagande om leverans räknas som fullgjort i samband med postens avisering.

Vi använder oss av Posten för samtliga leveranser med undantag för en-timmes leveranser med urb-it. Vi levererar endast inom Sverige.

När varorna har skickats från oss, får du en bekräftelse via e-post. Normalt levererar Posten varorna till dig vardagen efter det att du har fått din bekräftelse. Om du valt fraktsättet urb-it 1 hour så levereras din vara inom en timme från att din order är bekräftad.

När du mottar dina varor är det viktigt att du säkerställer att du har fått rätt produkt/produkter. Om du mot förmodan skulle ha fått fel produkt, vänligen kontakta vår kundtjänst.

 

Fraktsätt

Du kan välja mellan tre fraktsätt: Brev, Postpaket, Hempaket eller urbit 1 hour. Ibland presenteras endast hempaket som val och då beror det på att paketet du valt är för tungt för att skickas med brev eller postpaket.

 

Brev

Leverans: Sker med Posten till din hemadress och läggs i din brevlåda.
Retur: Till fysisk SIBA-butik eller genom att brevet skickas tillbaka till SIBA mot egen kostnad.
Betalning: Sker med faktura eller med betal-/kreditkort.

 

Posten postpaket (max 20 kg/kolli)

Leverans: Sker med Posten till ditt närmaste utlämningsställe.
Leveranstid: Varierande, se utlämningsställets öppettider.
Avisering: Du kan välja mellan sms- eller postavi.
Retur: fysisk SIBA-butik eller genom att paketet skickas tillbaka till SIBA mot egen kostnad.
Betalning: Sker med faktura eller med betal-/kreditkort. Vid Postförskott sker betalning på utlämningsstället. Betalning kan ske kontant och med betal-/kreditkort.
Eftersändning: Nej. Paketet returneras till SIBA efter 14 dagar. För ej uthämtat paket debiteras 395 kr.

 

Posten hempaket

Leverans: Sker med Poståkeriet till angiven adress. Leverans sker till ytterdörr/porten, bärhjälp in, till specifik våning eller till lägenhetsdörr ingår inte. Leveranstid: TV i storlek 42 tum och uppåt och stora hemmabiosystem körs ut mellan 08.00-16.00. Leverans av mindre paket sker mellan 09.30-11.30 och 13:30 - 15:30 helgfria arbetsdagar. Avisering: Posten aviserar via sms. Telefonnummer för bokning av leverans är 0771-33 33 10. För att kunna boka leverans behöver Posten ditt kollinummer. Retur: Till fysisk SIBA-butik eller genom att paketet skickas tillbaka till SIBA mot egen kostnad. Betalning: Sker med faktura eller med betal-/kreditkort. Eftersändning: Nej. Är du boende vid en lantrevbärarlinje levereras varan till närmaste utlämningsställe eller postterminal och du får själv hämta paketet där. Posten tar hand om paketet i 14 dagar därefter returneras det till SIBA. Vid outhämtat paket debiteras 395 kr.

Observera att hempaket inte kan skickas till kunder som bor vid lantbrevbärarlinjer eller till boxadresser.
 

urb-it 1 hour

Leveranssätt: urb-it är för närvarande tillgängligt i Stockholms innerstad samt närförorter och sker med bud från urb-it till angiven adress. Installation görs ej. OBS! Leverans gäller endast i Stockholms innerstad och närförorter.
Leverans: Leveranser sker enligt önskemål på beställning inom en timme eller specifikt angiven tid, mellan 11.00-18.00 helgfri måndag till fredag, 12:00-16:00 lördagar och 12:00-15:00 söndagar.  Om du och urbern inte etablerat en kontakt efter cirka 15 minuter som leverans borde skett kommer urber att kontakta dig tre gånger via telefon och/eller sms – om de ej får kontakt kommer ordern anses som outlöst. 

Dimensionskrav: Endast produkter med en maxvikt på 8kg (cirka 2 IKEA påsar). 
Avisering: Ja, bud kontaktar dig innan leverans sker. 
Retur: Retur i en valfri fysisk SIBA-butik eller genom att skicka tillbaka paketet till avsändaradressen.
Betalning: Sker endast med betal-/kreditkort. Betalning vid leverans är ej möjlig. 
Eftersändning: Nej 
 

Fraktavgifter

Om du väljer SIBAs expressfrakt betalar du en fraktavgift, som beror på två faktorer. Den ena är val av fraktsätt (brev, postpaket eller hempaket) och den andra är hur mycket dina varor väger. Väljer du alternativet Fri Frakt så är det alltid 0 kr i fraktavgift, oavsett paketets storlek.

Information om fraktpriset får du när du gör din beställning. Du behöver dock inte handla något för att få reda på fraktpriset utan detta ser du i kassan. Väljer du att handla mer än en produkt kan du alltid se den totala fraktkostnaden i din varukorg.

För outlösta paket debiteras 395 kr. Det innebär alltså att beställd vara måste hämtas ut innan den kan returneras till oss. Detta gäller förstås endast när varan lämnat SIBA. Läs mer om detta under Retur & Ångerrätt.

 

Fraktskador och borttappat paket/brev

Undersök med fördel din vara innan du kvitterar ut ditt paket hos ditt ombud. Om du upptäcker en skada på kartongen kan du vägra ta emot godset förutsatt att du inte hunnit kvittera ut din försändelse. Upptäcker du skadan senare bör det anmälas till SIBAs kundtjänst omgående efter att du tagit emot varan. En synlig fraktskada på kartongen rekommenderar vi att du anmäler samma dag då du tagit emot paketet. Dolda fraktskador ber vi dig anmäla senast inom 7 arbetsdagar från att du mottagit leveransen.

Det är viktigt att du behåller allt emballage. Vid skada kommer vi att anmäla detta till SIBAs transportpartner och samtidigt skicka ut en ny vara till dig. SIBA kommer sedan att kontakta dig för bästa lösning kring hämtning av det skadade godset. Detta tar normalt 30 arbetsdagar.

Om din leverans skett med brevpost och brevet inte kommit fram inom tre arbetsdagar från att din beställning har skickats ber vi dig kontakta SIBAs kundtjänst. Dock kommer eventuell ersättning och kompensation utbetalas tidigast efter 10 dagar.   

Obs! Skadad vara får inte lämnas till någon SIBA-butik