Nu lägger vi Siba på lagerhyllan för att istället bli NetOnNet. I och med det kommer siba.se att släckas ner 2 maj 2017. Du kan fortfarande bläddra bland alla produkter men köpfunktionerna har stängts ner. Vi kan även hjälpa dig att hitta samma eller motsvarande produkter på NetOnNet. Mer info om transformeringen av Siba kan du hitta på NetOnNets supportsidor.
En produkt har lagts till i din varukorg
Flera produkter har lagts till i din varukorg

Kundtjänst

Garanti & Reklamation

Garanti
Vi på SIBA vill att du som kund ska känna dig trygg hos oss. Vi ger dig därför ett års garanti på varorna i vårt sortiment. Förbrukningsvaror som till exempel uppladdningsbara batterier har dock sex månaders garanti och kan finnas i produkter så som till exempel MP3-spelare, surfplattor, bärbara datorer & mobiltelefoner. Efter garantitidens slut har du reklamationsrätt. 

Reklamationsrätten
Som konsument har du tre års reklamationsrätt från det datum du tar emot varan. Enligt lagen är det under de sex första månaderna upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början, annars räknas felet som ursprungligt. Som kund hos SIBA erbjuder vi dig ett års garanti, vilket innebär att det under de första tolv månaderna är upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns från början, annars räknas felet som ursprungligt. På förbrukningsvaror som till exempel uppladdningsbara batterier lämnar vi dock 6 månaders garanti. Uppladdningsbara batterier finns bland annat i produkter som MP3-spelare, bärbara datorer, surfplattor och mobiltelefoner. När garantin har löpt ut är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.


Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det, enligt konsumentköplagen, alltid som att det skett i rätt tid. Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader. Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest.

Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer SIBA deras rekommendation i ärendet.

Läs mer om konsumentköplagen hos Konsumentverket

Support för din produkt
När en produkt inte fungerar som den ska är det inte säkert att det är nödvändigt att skicka in den på service. Ibland rör det sig om fel som ofta går att åtgärda på egen hand. Vissa fel som en dator kan uppvisa kan exempelvis åtgärdas med en återställning som du kan göra hemma. En mobiltelefon kan å andra sidan behöva ha de senaste systemuppdateringarna för att fungera felfritt.

Du kan alltid kontakta vår kundtjänst för att få hjälp med din vara. Samtal debiteras enligt lokal samtalstaxa. Om du hellre tar kontakt direkt med tillverkaren så finns deras supportnummer ibland utskrivet på ditt kvitto, annars kan vår kundtjänst hjälpa dig att komma i kontakt med tillverkaren. Tillverkaren kan ofta ge dig specifik vägledning för just din produkt. Samtalstaxa till tillverkarens supportnummer kan komma att variera och bestäms av respektive tillverkare. Om du föredrar att besöka oss i butik är du alltid välkommen in och du hittar din närmsta butik här.

Reklamera din produkt
För att reklamera en vara som du har köpt hos SIBA kan du alltid vända dig till någon av våra butiker. Det gäller oavsett om du handlat i butik eller på siba.se. Ta med dig produkten, eventuella tillbehör och originalförpackning om denna finns kvar. Tänk även på att ta med dig kvittot eller annan handling som stödjer ditt köp.

Om du har handlat på siba.se och bor längre än 5 mil från närmsta butik, eller inte har möjlighet att ta dig till våra butiker, kan du kontakta vår kundtjänst för att få information om vart närmaste serviceverkstad ligger alternativt få en fraktsedel hemskickad.

Vid reklamation av större produkter som till exempel tunga vitvaror eller stora TV-apparater bör du alltid kontakta vår kundtjänst, alternativt tillverkaren om du föredrar det. Samtal till SIBA kundtjänst debiteras enligt lokal samtalstaxa. Samtalstaxa till tillverkarens supportnummer kan komma att variera och bestäms av respektive tillverkare.
 

Vi strävar efter att ha Nordens nöjdaste kunder, så hög service och effektiv hantering av våra kundärenden är en naturlig del av varje SIBA-medarbetares vardag. Om vi mot förmodan hamnar i en tvist som vi inte kan lösa, rekommenderar vi att du som kund vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se. Vi följer alltid deras rekommendationer.

Då Sverige är medlemmar i EU så följer vi på SIBA såväl svensk lag som EU-lagstiftning. Enligt konsumentköplagen har du totalt tre års reklamationsrätt efter att du har tagit emot din produkt. Vänd dig till din SIBA-butik eller SIBAs kundtjänst för att reklamera din produkt. 
 
Du kan läsa mer om konsumentköplagen hos konsumentverket eller läsa hela lagtexten här (http://www.riksdagen.se/). Du är även välkommen att använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens hemsida: http://ec.europa.eu/odr.

Vi ger våra kunder viktig information inför ett nytt köp i butik, klicka här för mer information.

Lagen om distanshandel och avtal utanför affärslokaler beskriver bland annat dina rättigheter som kund såväl som SIBAs skyldigheter och rättigheter för de köp som görs via www.siba.se

Du kan läsa mer om "lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler" hos konsumentverket eller läsa hela lagtexten här (http://www.riksdagen.se/). Du är även välkommen att använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens hemsida: http://ec.europa.eu/odr.


Garanti för företag
Vid köp i egenskap av företag gäller villkor enligt Köplagen. Garanti på produkten lämnas av respektive tillverkare. SIBA Företag lämnar inga ytterligare garantier. För mer information angående garantier för varor som är köpta av ett företag,

kontakta SIBA Företag. 

Har du lämnat in din produkt för service?

Klicka här för mer information om hur du söker efter din service.  

Du kan läsa mer om reklamationsrätten här.